ТЕСТИ П`ятниця, 19.04.2024, 01:50
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог тестов | Реєстрація | Вхід
» ПІЗНАВАЛЬНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ

» ЕМОЦІЙНО - ВОЛЬОВІ ПРОЦЕСИ

» ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ

» МОТИВАЦІЯ

» Наше опитування
Як ви оцінюєте мій сайт ?
Всього відповідей: 83

» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

» Форма входа

» Новости

Головна » Статті » МОТИВАЦІЯ » Навчальна мотивація

МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ

Смисл навчання, його значимість для школяра лежать у основі мотиваційної сфери. Від смислу навчання залежить спрямованість школяра, тобто мотиви навчання.

Мотив навчання – це спрямованість учня на різні сторони навчальної діяльності. Наприклад, якщо активність учня направлена на роботу з самим об'єктом, що вивчається (лінгвістичним, математичним, біологічним), то частіше всього можна говорити про різні види пізнавальних мотивів. Якщо активність учня спрямована в ході навчання на спілкування з людьми, тут має місце соціальний мотив навчання.

За ставленням до навчання у кожного школяра потрібно бачити складну конструкцію його мотиваційної сфери і її складові (смисл, мотиви, цілі, емоції, інтереси), їх кількісні характеристики, їх співвідношення. Вчителю важливо охопити всю систему прагнень, характер домінуючих у дитини інтересів. В цілому мотиваційна сфера учіння визначається такими моментами:

Ÿ        характером самої навчальної діяльності школярів, розгорнутістю і зрілістю її структури, сформованістю її компонентів (навчальної задачі, навчальних дій, дій самоконтролю і самооцінки), взаємодією в ході навчання з іншою людиною;

Ÿ        смислом учіння для кожного школяра, що визначається ідеалами, ціннісними орієнтаціями учня;

Ÿ        характером мотивів навчання;

Ÿ        зрілістю цілей;

Ÿ        особливостями емоцій, що супроводжують процес навчання. Найбільш реальними для вчителя є такі методи вивчення мотивації: спостереження, використання спеціально підібраних ситуацій, індивідуальна бесіда, анкетування.

 

Інструкція: Вам пропонуються судження, з допомогою яких можна пояснити причини, що спонукають вас вчитися в школі. Відповідати слід у такий спосіб:

-                   судження повністю збігається з моєю думкою – саме задля цього я вчуся-5 балів

-                   це має не дуже важливе, але певне значення для мене – 4 бали

-                   не знаю, про це не думав -3 бали

-                   це не має для мене істотного значення – 2 бали

-                   це не має для мене жодного значення – 1 бал.

Я так вчуся, тому що...

1.  Хочу розширити свій кругозір, краще орієнтуватися в навколишній дійсності

2.  Як і всі мої ровесники, я нічого іншого робити не вмію.

3.  Цікавлюсь певною галуззю науки, шлях до оволодіння якою лежить через школу.

4.  Хочу в майбутньому добре заробляти.

5.  Хочу пізнати закони розвитку природи і суспільства.

6.  Оволодіння знаннями – обов'язок кожного учня.

7.  Без навчання у школі неможливо розвинути свої розумові здібності.

8.  У школі ми вчимося спілкуватися з іншими людьми.

9.  Інакше будуть неприємності в школі і удома.

10.  З атестатом про середню освіту легше влаштуватися на роботу.

11.  Такий порядок: дорослі працюють, а діти вчаться.

12.  Хочу підготуватися до участі в житті нашої країни.

13.  В школі закладають основи для подальшого вдосконалення знань.

14.  Не хочу бути гіршим від інших.

15.  Хочу бути на рівні сучасного науково-технічного прогресу.

16.  Цікаво пізнавати нове.

17.  Знання дають почуття впевненості у собі.

18.  Середня освіта необхідна для оволодіння обраною професією.

19.  Хочу підготуватися до вступу у вищий учбовий заклад.

20.  Не хочу важко фізично працювати.

21.  У шкільні роки розвиваються здібності.

22.  Хочу закінчити школу і якомога швидше оволодіти певною професією.

23.  Люблю розумову працю.

24.  Нашій країні потрібні високоосвічені і всебічно розвинені люди.

25.  Отримані знання допомагають орієнтуватися в багатьох питань.

26.  У школі закладають основи для пізнання минулого, теперішнього і майбутнього життя людства.

27.  У школі життя цікаве і різноманітне.

28.  Примушують батьки.

29.  Хочу оволодіти способами самостійної роботи над собою.

30.  У мене вироблена звичка сумлінно виконувати свої учбові обов"язки.

31.  Одержані в школі знання, вміння, навички пригодяться в житті.

32.  Не хочу завдавати прикрощів батькам, які прагнуть дати мені хорошу освіту.

33.  Хочу бути корисним своїй країні громадянином.

34.  Не хочу "пасти задніх", бути серед невстигаючих.

35.  Вчитись потрібно, бо інакше жити буде нецікаво.

36.  Хочу бути освіченою і культурною людиною.

37.  Навчання розвиває і загартовує волю.

38.  Гадаю, що якісна освіта дасть мені деякі переваги в житті над тими, хто її не має.

39.  Хочу бути повноцінним громадянином суспільства.

40.  Хочу мати забезпечене життя.

41.  Ціную друзів, з яким я вчуся.

42.  Хочу, щоб батьки не дорікали мені.

43.  Прагну здобути знання та вміння, щоб служити своєму народу.

44.  У школі під час спілкування з ровесниками і вчителями перевіряється правильність поглядів і вчинків.

45.  Хочу мати в майбутньому спокійну і фізично неважку роботу.

46.  У школі ми багато вчимося один в одного.

47.  Хочу підготуватися до майбутньої трудової діяльності.

48.  Навчання в школі сприяє виробленню власних поглядів на навколишній світ.

49.  Навчання в моїй школі забазпечує мені певні переваги над ровесниками з інших шкіл.

50.  Середня освіта – добра основа для будь-якої професії.

51.  Не хочу, щоб мене вважали невігласом.

52.  Вчитись примушують дорослі.

53.  У шкільні роки знаходиш справжніх друзів.

54.  Середня освіта допомагає знайти бажане місце в суспільстві.

55.  Хороша освіта – основа подальшого самостійного життя.

56.  Хочу багато знати і вміти.

Обробка одержаних даних.

Слід провести кількісну обробку даних за визначеними балами. Підрахунок здійснюється за судженнями показниками відповідних груп мотивів:

1.        Соціально-ціннісні : 6, 12, 15, 24, 33, 39, 43.

2.        Учбово-пізнавальні : 1, 3, 5, 16, 23, 26, 30.

3.  Професійно-ціннісні : 18, 19, 22, 31, 47, 50, 55.

4.  Позиційні (намагання посісти більш високе місце) : 13, 14, 34, 35, 36, 51, 54.

5.          Комунікативні: 8, 25, 27, 41, 44, 46, 53.

6.          Самовиховання: 7, 17, 21, 29, 37, 48, 56.

7.          Ситуаційні (навчання для когось) : 2, 9, 11, 28, 32, 42, 52.

8.          Утилітарні (вузько егоїстичні) : 4, 10, 20, 38, 40, 45, 49.

Підраховується сумарна кількість балів по кожному мотиву. Максимальна кількість балів одного мотиву – 35. Структуру учбової мотивації кожного учня можна визначити співвідношенням мотивів, які її утворюють. Мотиви, що за своїми кількісними показниками посіли перші 4 місця, можна вважати провідними для кожного учня.

Особливості, що сприяють становленню мотивації в підлітковому віці:

-     потреба в дорослості – небажання вважати себе дитиною, прагнення зайняти нову життєву позицію по відношенню до світу, до іншої людини, до самого себе;

-     загальна активність підлітка, його готовність включатися в різновиди діяльності з дорослими і ровесниками;

-     прагнення підлітка до самостійності;

-     збільшення широти і різноманітності інтересів (розширення світогляду);

-     зростання визначеності і стійкості інтересів;

-     розвиток на цій основі спеціальних здібностей (музичних, технічних тощо).

В підлітковому віці однією з причин пониження інтересу до навчання може бути недостатня сформованість навчально-пізнавального інтересу, недостатнє врахування вчителем соціальних мотивів підлітків, коли їм не розкривається зв"язок навчання з соціально значимими видами діяльності: працею, самоосвітою.

Резервами становлення мотивації є стійкий інтерес до виявлення узагальнених закономірностей в навчальному предметі і до способів добування знань, інтерес до колективних форм роботи в соціально значимих видах діяльності (праця, самоосвіта, спілкування). Це є основою зрілих пізнавальних і соціальних мотивів у цьому віці.

Найзагальніші принципи формування мотивації: Перший шлях – "зверху вниз" полягає в прививанні школярам ідеалів, зразків того, якими повинні бути мотиви учіння. Тут школяр засвоює "знані" мотиви як ті еталони, по яких він звіряє свою поведінку, ототожнює свої мотиви з мотивами, пропонованими суспільством.

Другий шлях – "знизу вверх" – полягає в тому, що дитина включається дорослим в різні види діяльності і так набуває практичний досвід поведінки. Тут у учня складаються реально діючі мотиви.

Характер мотивації можна програмувати і через тип навчання. Якщо зміст навчання будується не як готове знання, а як система задач для учнів, якщо учні підводяться до самостійних висновків і положень, то у школярів складається внутрішня, досить стійка, узагальнена мотивація учіння.

 

Категорія: Навчальна мотивація | Додав: pe443 (15.11.2011)
Переглядів: 6537 | Теги: методики, тести, психологія, опитувальники, мотивація навчання, рівень домагань, цінності
» ТЕГИ
методики психодіагностика опитувальники пізнавальні психічні процеси властивості уваги методика дослідження темперамент емоції психологія особа Особистість тести характер Мотивація

» WMZONA.COM

» WMMAIL.RU
WMmail.ru - сервис почтовых рассылок

» Зроби клік

» Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz


  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz