ТЕСТИ Субота, 20.04.2024, 11:19
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Каталог тестов | Реєстрація | Вхід
» ПІЗНАВАЛЬНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ

» ЕМОЦІЙНО - ВОЛЬОВІ ПРОЦЕСИ

» ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ

» МОТИВАЦІЯ

» Наше опитування
Як ви оцінюєте мій сайт ?
Всього відповідей: 83

» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

» Форма входа

» Новости

Головна » Статті » ПІЗНАВАЛЬНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ » Мислення

ВИЗНАЧЕННЯ АКТИВНОСТІ ВЕРБАЛЬНОГО І НАОЧНО-ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ
Активність мислення є одним з найважливіших показників, що свідчать про його схоронність, дієвість, нормальний психофізіологічний й емоційний стан суб'єкта. Суб'єктивні показники активності мислення, оцінювані за допомогою самоспостереження :і спостереження, відбиваються в якісних експертних оцінках типу «не можу зосередитися”, «голова іншим зайнята», «почуваю себе стомленим.»
Експрес-метод оцінки активності мислення за допомогою реєстрації продуктивності його в завданнях різного типу дозволяє мати не тільки кількісні показники, зручні для наступного порівняння й інтерпретації, але й оцінити такі різні показники активності, як показники його швидкості (конвергентне мислення по Гілфорду, 1980) і гнучкості (дивергентне мислення (там же). Швидке мислення оцінюється по кількості виконаних однотипних задач, в межах одного способу рішення. Іноді ці показники можна зіставити з наявними в суб'єкта попередніми знаннями і швидкістю витягу їх з пам'яті. Гнучке мислення припускає реєстрацію його продуктивності при виконанні задач різного типу, що вимагають швидкого переключення з одного способу на іншій. Крім того, окремо оцінюються показники вербального і наочно-образного мислення.
Порядок роботи. Експериментатор (викладач) за допомогою ручного секундоміра хронометрує похвилинно виконання завдань за наступними інструкціями.
Перша інструкція. «Запишіть у своїх зошитах будь-які жіночі імена, що починаються на букву «Р»». Можна варіювати зміни букв, жіночі і чоловічі імена, інші завдання типу «Запишіть будь-які міста, що починаються з визначеної букви», кількість правильно записаних випробуваним слів буде відповідати показникам вербальної швидкості.
Друга інструкція оцінює активність випробуваного за параметром образної швидкості. Випробувані підготовляють матрицю з 6 – 8 кружечків невеликого розміру, де за вказівкою експериментатора вони повинні малювати різні об'єкти, включаючи форму кружечка в малюнок. Зміст інструкції: «Намалюйте протягом хвилини в цих кружечках ті об'єкти які відносяться до класу «Флора»». Тут також можна варіювати характер інструкції, дотримуючись умови рівності складності завдань. Кількість правильно намальованих об'єктів буде відповідати показникам образної швидкості.
Третя інструкція спрямована на з'ясування особливостей гнучкості (дивергентності) мислення у варіантах вербального й образного видів: «Протягом хвилини складіть і запишіть у зошитах речення з чотирьох слів, що починаються буквами П, З, О, Л». Можна навести приклад виконання завдання, у даному випадку – написати речення «Поступово Зникли Опалі Листи» чи що-небудь аналогічне. Кількість правильно складених речень буде відповідати показникам вербальної гнучкості.
Остання, четверта інструкція визначає особливості образної гнучкості випробуваних. Експериментатор (викладач) малює на дошці який-небудь фрагмент без значеннєвого навантаження, наприклад, хрест, лінії що перетинаються, коло, хвилясту лінію і т.д. інструкція для випробуваних: «Протягом хвилини вмонтуйте цей фрагмент в якомога  більшу кількість закінчених малюнків». Кількість правильн виконаних завдань буде відповідати показникам образної швидкості.
Обробка результатів. Випробувані складають матрицю, розраховуючи на повторюваність завдання, у якій вони узагальнюють отримані результати.
Наявні експериментальні дані дозволяють припускати, що для вікової вибірки 18-25 років і рівня утворення не менш середнього досить стабільними показниками активності мислення є показники вербальної швидкості, рівним 5 іменам, образній швидкості — 5 малюнкам, вербальній гнучкості — 4 пропозиціям, образній гнучкості — 5 малюнкам. Природно, при врахуванні показників середньоквадратичного відхилення й інших вікових і освітніх особливостей ці групові норми можуть небагато змінитися в ту чи іншу сторону.
Набагато більший інтерес здобувають власні зміни показників у різні періоди часу — ранком, удень, увечері, а також при різних емоційних і психофізіологічних станах суб'єктів. У такому випадку можна, користаючись експрес-діагностикою, оцінити власні середні
 
 
 
 
Показники активності вербального и образного мислення за параметрами біжучості і гнучкості

Дата

Біжучість

Гнучкість

 

Вербальна

Образна

Вербальна

Образна

Середнє

 

 

 

 

 
показники активності мислення, отримані шляхом проведення експерименту в різний час, а також знайти свої кращі біоритмічні зони.
Категорія: Мислення | Додав: pe443 (03.10.2011)
Переглядів: 834
» ТЕГИ
методики психодіагностика опитувальники пізнавальні психічні процеси властивості уваги методика дослідження темперамент емоції психологія особа Особистість тести характер Мотивація

» WMZONA.COM

» WMMAIL.RU
WMmail.ru - сервис почтовых рассылок

» Зроби клік

» Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz


  • Copyright MyCorp © 2024
    Створити безкоштовний сайт на uCoz