» ПІЗНАВАЛЬНІ ПСИХІЧНІ ПРОЦЕСИ |
|
» ЕМОЦІЙНО - ВОЛЬОВІ ПРОЦЕСИ |
|
» ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОСОБИСТОСТІ |
|
» Статистика |
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 |
|
ДОСЛІДЖЕННЯ НАОЧНО-ОБРАЗНОГО МИСЛЕННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДИКИ «ПІКТОГРАМА»
Дана
методика відноситься до числа найбільш розповсюджених, причому вона дозволяє одержати досить великі відомості,
що стосуються не тільки особливостей наочно-образного мислення, але й
особливостей емоційного стану випробуваних,
спрямованості їхньої свідомості, особистісних властивостей. Це
дозволяє використовувати методику для найрізноманітніших цілей, наприклад при арт-терапії, оцінці міжособистісних відносин, при встановленні
ієрархічних цінностей. Методика
була запропонована вітчизняним нейропсихологом А. Р. Лурія у 1936 р.
Спочатку ця методика призначалася тільки для клінічних досліджень, але її
простота й інформативність дотепер дозволяють розширювати сферу її
застосування. Сутність
методики полягає в передачі якого-небудь вербально позначеного поняття через
його образ. Сама назва — піктограма — означає рисунковий лист, коли предмети,
події і дії позначаються малюнками чи умовними знаками. Це
характерно для неписьменних людей, дітей, деяких народностей, наприклад
американських індіанців, деяких народностей нашої Півночі. Іноді такий спосіб комунікації є
найефективнішим у деяких службах, наприклад УВС, де досить скрупульозно
конструюються різні типи знаків, що забороняють чи дозволяють. Випробуваному не дається ніяких обмежень із щодо повноти і змісту образа, так само як і щодо використовуваних матеріалів: кольору, розміру, часу. Усе-таки для зручності проведення
навчального експерименту можна порекомендувати випробуваним дотримувати визначеного порядку
виконання завдання у вигляді таблиці Розміщення експериментальних даних по
методиці "Піктограма”
Поняття
|
Піктограма
|
Критерій адекватності (+ або -)
|
Критерій відтворення через
певний період (+ чи -)
|
Критерій конкретності –
астрактності образу в балах (від 1 до 3)
|
Критерій стандартності –
оригінальності образу в балах (від 1 до 3)
|
1.
Веселе свято
2.
Розвиток
3.
Важка робота
4.
Зимовий день
5.
Розлука
6.
Легка робота
7.
Хвороба
8.
Щастя
9.
Обман
10. Бідність
|
|
|
|
|
|
Всього, %
|
|
|
|
|
|
При
обробці експериментальних даних враховують не тільки показники всіх
чотирьох критеріїв, але і процедурні питання (легкість виконання
завдання, емоційне відношення до нього, потреба в більш широкому просторі
й ін.). Для одержання
основних експериментальних результатів студенти обмінюються
зошитами й експертним способом оцінюють піктограми. Найважливіший
критерій — це критерій адекватності. Іноді для оцінки досить одного малюнка,
іноді необхідно одержати додаткові відомості в його автора. У випадку обґрунтованості зв'язку між запропонованим
поняттям і його піктограмою експерт ставить знак «+», при відсутності зв'язку — знак «-». Норма характеризується високими показниками за критерієм
адекватності — від 70 % і вище. Через деякий
час після виконання завдання — звичайно через 15-.20 хв — експерт перевіряє здатність випробуваного відновити список вихідних понять за його
власними піктограмами. Звичайно для цього закривається
список понять, і випробуваному у випадковому порядку пропонується
відновити їх. Якщо випробуваний використовував для передачі різних понять ті самі
піктограми, він допускає помилки і всілякі
неточності типу синонімії, скорочення складного поняття, переплутування. Як і
перший критерій, другий критерій — відтворюваності понять через відстрочений
період— у нормі досить високий, від 80% і вище. По цьому показнику можна судити про роль пам'яті в мисленні. Деякі дослідники
вважали її роль настільки важливою, що, наприклад, Блонский визначав розум навіть як пам'ять, тобто він у мисленні орієнтувався
насамперед на запам’ятовуваність ознак. Третій
критерій — конкретність-абстрактність — також оцінюється експертом по ступені відповідності піктограми реальному об'єкту, чи ця відповідність
максимальна конкретно (наприклад, веселе свято зображується у виді застілля з конкретними гостями і сервіровкою столу), то експерт
оцінює піктограму в 1 бал. Якщо ж образ носить досить абстрактний
характер (наприклад, те ж веселе свято зображується у виді ряду знаків оклику), то піктограма оцінюється в 3
бали. Можуть бути і змішані образи, що важко віднести до крайніх типів.
У такому випадку вони одержують оцінку в 2 бали. Експертні оцінки далі сумуються і підраховуються середні дані, що у нормі
відповідають величині в 2
бали. Четвертий
критерій — стандартність-оригінальність піктограм — також оцінюється
експертом, по-перше, по своєму суб'єктивному уявленню, і, по-друге, по ступені
збігу образів у різних випробуваних. Збіги вже говорять про стандартність виконання завдання, і такі
піктограми одержують нижчий бал, рівний 1. Унікальні, не повторювані піктограми одержують оцінку в 3 бали, проміжні варіанти одержують оцінку, рівну 2 балам.
Результати сумуються і підраховуються середні
дані, що у нормі відповідають величині в 2 бали. Як уже
вказувалося раніше, за методикою «піктограми» можна одержати
відомості і більш широкого характеру, що зводиться не тільки
до оцінки наочно-образного мислення, але і, наприклад,
спрямованості свідомості, міжособистісні переваги, емоційний стан випробуваного.
|
Категорія: Мислення | Додав: pe443 (03.10.2011)
|
Переглядів: 1414
|
|
|
» WMZONA.COM |
|
» WMMAIL.RU |
|
|